11 March, 2015

Sluta röka?





Det värsta man kan göra mot miljön och sig själv är att röka. Jag har rökt i många år och det är först nu jag känner ett stort dåligt samvete över det, inte bara mot mig själv och barnen (dock har jag gjort så mycket som möjligt för att de inte ska drabbas så mycket av det, men det fastnar ju ändå i mina kläder osv.) utan även mot miljön. Tänk så mycket kemikalier man sprider ut genom de där cigaretterna och många slänger fimparna överallt, jag själv slänger dem alltid i en sopkorg, alltid något tänker jag.

I och med att jag börjat få mer miljötänk än tidigare så vill jag verkligen sluta röka och eftersom jag är en svag människa när det gäller självdisciplinen till detta och tanken på hur dåligt jag mått när jag försökt sluta tidigare så tar jag en liten genväg. Jag kommer att börja med e-cigaretter från Cigoteket. Det är snällare mot miljön och mot mig själv att köpa en e-cigarett och på det sättet först dra ner på rökningen och sen sluta helt. Min svärmor och flera andra har lyckats sluta röka på detta sättet och då ska väl fasen jag med klara det. E-cigaretter är ett mindre giftigt alternativ när det inte hjälper med plåster, tuggummi och allt vad det nu är som finns. Jag har testat alla såna där grejer och inget av det har fungerat. Jag blir galen om jag inte får hålla i en cigarett. 


E-liquid med smak av mint
Obs! Bilden är lånad från Cigoteket


Jag hoppas innerligt att detta ska hjälpa mig att sluta röka, jag skulle uppskatta om ni peppar mig och ger mig tips och råd under vägen dit. Speciellt ni som rökt tidigare och lyckats sluta!

Hos Cigoteket finns det massor av olika alternativ av e-cigarett och det finns även pipor om man föredrar det. Det finns olika smaker och man väljer själv hur mycket nikotin man vill ha i den. Man kan köra en högre halt först och sedan minska för att till slut ha utan nikotin. Det finns olika bra startkit man kan välja mellan också där man har allt man behöver för att sätta igång.


Good To Go Singel kit
Obs! Bilden är lånad från Cigoteket

Jag tycker att detta är ett mycket bättre alternativ än att dra ner på rökningen för att sedan sluta då det ger större påverkan på miljön och sig själv med vanliga cigaretter än dessa. De flesta tänker väl nu att det är ju bara att sluta om man inte vill röka. De flesta som tänker så har aldrig rökt eller har en sjuhelvetes självdisciplin. Som min pappa som slutade röka, dricka alkohol och dricka kaffe på samma gång och har nu inte använt något av de sakerna på över fem år. Han säger såklart att det bara är att sluta, haha. För mig är det inte lika enkelt. 

Är du bloggare och också vill sluta röka eller åtminstone byta till ett bättre alternativ? Vill du få ett startkit gratis från Cigoteket och blogga om dina upplevelser? Kontakta mig på emely.korabik@gmail.com för mer information.

Obs! Detta är ett sponsrat inlägg.

No comments:

Post a Comment