03 February, 2015

Ekologiska leksaker, bland annat!

I förmiddags var min vän Emma förbi här en sväng, fick lite kläder till Vera som hennes Olivia hade växt ur, så bra för hon behövde lite kläder. Hon påminde mig om att hennes söta Benjamin fyller 2 år på söndag. Vera och Benjamin går på samma dagis och hon pratar mycket om honom hemma, det blir sällan att vi hinner ses trots att vi bor nära varandra. På lördag ska vi iallafall dit på kalas för att fira hans födelsedag. Jag började fundera på det här med leksaker. Ekologiska leksaker är i regel mer hållbara, speciellt de i trä och jag förstår inte varför jag inte köpt mer träleksaker till mina barn, plast är ju verkligen inte bra ur miljösyn och inte så hållbara heller. Därför kommer jag hädanefter bara köpa ekologiska leksaker (eller på secondhand) till barnen och när andra barn fyller år. Ett steg till på vägen mot ett mer naturligt och ekologiskt liv. Jag såg ett superfint leksakskök jag tror jag ska övertala maken att Vera ska få i födelsedagspresent. :)

Jag googlade runt lite och hittade massa fina butiker med ekologiska leksaker, till slut blev det en lastbil i ekologiskt trä och en söt kastanjettfisk från Rekolek. :) Hoppas på att de hinner fram innan helgen! 

Igår hade jag jobbat natt och när jag kom hem gjorde jag klart min första skrivuppgift i Etik och människans livsvillkor som jag senare under dagen fick rättad, det blev ett D. Jag är nöjd för det kändes inte bra alls när jag lämnade in den, kollade igenom andra uppgiften idag som ska vara inlämnad på fredag och den ser ännu svårare ut. Jag gillar inte den här kursen, den är jättesvår och jobbig, en uppgift varje vecka, det är svårt att hinna när jag jobbar natt, det blir så lite sömn för mig när jag ska hinna studera men bara att stå ut! Efter jag hade gjort uppgiften så hade jag självklart piggnat till och kunde inte somna så målade över en gammal tavla jag inte var nöjd med och resultatet blev så här:



Nu har jag nästan bara bruna färger kvar och planen är att nu söka efter ekologiska akrylfärger och kanske till och med ekologiska canvasdukar, har dock inte hittat några när jag sökte lite på Google. 

Så fort jag behöver något nytt så försöker jag i första hand hitta ett ekologiskt alternativ. Jag behövde ett nytt anteckningsblock till jobbet och då hittade jag en supermysig liten butik som heter Willa Holma Förlag de även ger ut ekologiska barnböcker, jag köpte ett anteckningsblock (som du hittar HÄR) och en barnbok som jag ska spara till Veras födelsedag (den hittar du HÄR). :) 

Detta med att hitta ekologiska alternativ är så roligt och jag har upptäckt så många fina butiker att jag blir helt yr i huvudet, haha. Man får lust att byta ut hela hemmet mot ekologiskt men är inte gjord av pengar så det får bli en sak i taget helt enkelt.

Inatt ska jag jobba på Eken/Ankaret, det är en av mina favoritavdelningar så det är skönt. Man har ställen man trivs bäst på, får hoppas jag hamnar på någon av mina favoriter i sommar! :) 

Imorgon är det möte på Viktors dagis tillsammans med fröknarna och Viktors pappa för att se vad Viktor har för problematik på dagis och sen på torsdag har vi möte med Paletten då vi ska ta upp att vi vill avsluta kontakten där och påbörja kontakt med BUP istället. Blir lite sömn imorgon för mig, buhu.. Undrar när jag någonsin ska få sova ordentligt, haha. När jag går i pension kanske?

Nä, nu måste jag slå på hög musik och städa upp här hemma, så jag kan plugga lite innan Vera ska hämtas hem från dagis. Här nedan är en bild från helgen när hon somnade som en stock i soffan, goa unge. :) Kärleken till sitt/sina barn är oändlig alltså!

No comments:

Post a Comment