05 January, 2015

Sammanfattning av mitt år 2014.





Året 2014 har varit ett dåligt bloggår för mig och jag är ledsen för det. Det har hänt och händer så mycket hela tiden att jag ibland inte hinner tänka klart. Livet rusar förbi i en rasande fart, håller ni inte med? Jag undrar nästan varje dag vars tiden tar vägen. Nu har jag bestämt mig för att försöka få ihop en kortfattad sammanfattning av mitt år 2014, hoppas den blir bra och att ni orkar läsa allt.

JANUARI

Jag bestämde mig för att gå med i Bloggutmaning365 som Liie anordnade och som sträckte sig över hela året, men gav upp framåt sommaren då jag absolut inte hann att hänga med att skriva ett inlägg varje dag eller ens lägga upp i förväg. Jag vet inte om någon av alla som var med i början faktiskt gjorde hela året? 

Detta var i stort sett det jag bloggade om i Januari. Jag försökte påbörja min träning igen i Januari men det gick ju sådär och i dagsläget står det helt still på den fronten, har ingen ork eller lust alls. 

Livet rullade på som vanligt i övrigt, jobbade och umgicks med familj och vänner. En relativt lugn månad vad jag kan minnas. Jag tog mig råd att gå till frisören och var väldigt nöjd med färgen på mitt hår för en gångs skull:


FEBRUARI

Jag var irriterad på vår hyresvärd Kalmarhem som vägrade ta bort handikappduschen hemma och sätta in badkar, nu för några månader sen som först fick vi helt plötsligt badkar och under den där duschen var det vidrigaste jag någonsin sett. Han tyckte att jag kunde lyfta duschen för att städa under.. som att jag är Hulken? Sedan fick vi erbjudande om större lägenhet och de sade att de var vår men när jag kom in och skulle skriva kontrakt så hade någon annan redan skrivit kontrakt på den. Så det var mycket hat mot Kalmarhem denna månad, jag var så arg och besviken på dem.

Vera blev 10 månader gammal och jag kunde som vanligt inte fatta att tiden går så himla fort.

Jag inhandlade mina favoritstrumpor som idag har gått sönder. :(


MARS

Denna månad tog jag steget att tacka ja till ett sommarvikariat i Kommunen på demensboendet Trädgården och därmed förlorade jag mitt jobb på det privata demensboendet Ståthållaren då den personalansvariga blev tjurig för att jag inte skulle vara där och jobba på sommaren så hon slutade helt sonika att ge mig jobbtider och sade åt mina kollegor att inte ringa in mig trots att jag var uppskriven, jag blev alltså inte avskedad rent ut men det var helt klart att jag inte var välkommen att arbeta där längre, jag var väldigt arg och besviken men idag är jag glad att jag tog det steget för jag trivs hundra gånger bättre med att arbeta inom kommunen än där. Eftersom jag inte fick jobbtider på mitt gamla jobb så ordnade världens bästa enhetschef så att jag blev inskriven i Kommunens bemanningsservice i slutet på mars och började arbeta på olika ställen, det var väldigt spännande och roligt. 

Våren började smyga sig på och det gjorde mig glad.



APRIL

Vera fyllde 1 år och började skolas in på dagis. Hon älskade dagis från första stund och gör det än idag. Bloggandet var dåligt, jag kämpade på med Bloggutmaningen annars var det inte många inlägg. 





I slutet på april började jag studera till undersköterska på distans, vilket var väldigt roligt och spännande. Jag började fundera på vilken inriktning jag skulle välja och kom senare fram till att det blir inriktning psykiatri.

MAJ

Jag berättade hur det är för just mig att Leva med ADD och att jag har misstankar om att min grabb har någon sorts diagnos. Att mitt liv går efter meningen "Jag tar det imorgon" så att allt blir gjort för sent eller i sista stund. Allt jag vill göra hinns inte med såsom bloggen och att sy. Jag jobbade mycket och såg fram emot att börja mitt sommarvikariat på Gullvivan som avdelningen heter. Vera började äta mer och mer själv och oftast såg det ut så här:


JUNI

Jag började mitt sommarvikariat och stormtrivdes. Jag vande mig att gå upp tidigt om morgnarna vilket är något jag tröttnat på idag så nu jobbar jag bara natt vilket passar mig bättre. Jag hade världens bästa kollegor och det var skönt med sommar. Jag började cykla till jobbet och började lite smått med 5:2 dieten. Jag kämpade på med att hinna med mina studier och färgade håret brunt. 

Min mans systerson Patryk kom till oss från Polen för att stanna över sommaren. 

Vi var i Karlskrona och åkte båt med svärmor och svärfar.

Viktor var hos oss en hel del också, såklart.

 


JULI

Jag jobbade på och studerade. Den övriga tiden umgicks jag med familjen och hittade på lite allt möjligt. Vi hade en pool dag härhemma som var riktigt rolig, sen var vi på Kalmar stadsfest också. Viktor åkte till Spanien med sin pappa några veckor, det var tomt utan honom. Innan han åkte så fyllde han 4 år gammal och fick sin första cykel som han var väldigt glad och stolt över. Jag färgade håret svart.





AUGUSTI

Patryk åkte hem till Polen och det blev väldigt tomt hos oss utan honom. Vi hämtade hem vår lilla BONNIE i Karlskrona som är en 8-årig blandras Dvärgpudel/Lhasa Apso som fångade våra hjärtan (mestadels mitt) med storm och blev en kär familjemedlem på en gång. Jag slutade mitt sommarvikariat och började arbeta i bemanningen som timanställd igen, jobbade dag och kväll som mest. Blev bekant med många fler arbetsplatser än tidigare och tyckte det var riktigt roligt och spännande. Studerade på som vanligt och började bli van vid att studera nu.

Det var denna månaden mitt bloggande började avta på riktigt och det finns bara 3 blogginlägg där och månaderna framåt. Att arbeta och studera distans på heltid plus hinna att umgås med familjen tar upp min tid och jag lovar hela tiden mig själv att blogga men det blir inte av.





SEPTEMBER

Jag fick punktering på min cykel och blev genast lat och började ta buss till jobbet igen. I slutet på månaden fick jag en moped av min man, en exakt likadan trampmoppe jag hade som yngre, älskar den. Jag började så smått att börja jobba natt, blandat med dag och kväll.. vilket var väldigt tufft, blev ganska förvirrad och slut i huvudet av det. 


OKTOBER

Jag hade min praktik på demensavdelningen Ekbacken på Oxhagshemmet där jag trivdes jättebra. Hann dock inte jobba så mycket och det kändes surt att ha praktik och inte få betalt när man redan kan arbetet man gör. Min morfar hamnade på sjukhus och var nära att gå bort, åkte dit med min storebror och hälsade på snabbt. Som tur väl (och helt jävla mirakulöst) så blev han bra igen. Jag fyllde 28 år och fick en mjukglassmaskin av min man i födelsedagspresent. :) Vera växte så det knakade och Viktor hade en underbar period då vi alltid var överens och hade skoj. Min mamma ringde inte och grattade mig på min födelsedag och jag var väldigt besviken över detta.



 NOVEMBER

Jag började att bara skriva upp mig på nätter då jag trivdes bäst med det och blev knäpp av att blanda dag, kväll och natt i en enda röra. Jag blev uppskriven mot fler ställen på natt och träffade många nya, roliga kollegor och boenden. Detta var en ganska händelselös månad då det bara var vardag, jobb och studier i stort sett. Min lillebror började komma hit och hänga här någon helg ibland, vilket var väldigt roligt för oss allihopa. :)


DECEMBER
Denna månaden var en händelserik månad. Vi var i Skåne med min storebror och hälsade på mormor och morfar. Hon berättade för mig att när mina studier är slut så kommer hon hjälpa mig ekonomiskt med ett körkort, vilket jag ser sjukt mycket fram emot, börjar bli så trött på att åka buss. 



Vi var på möte hos socialen i Nybro då det är diskussioner om att min lillasyster kanske ska flytta till oss, vi blir ett familjehem till henne isåfall, då vår mamma inte vill ta hand om henne. (Det där är en lång historia, men jag har ingen kontakt alls med henne längre nu) 

Jag fick veta var jag kommer ha min sista praktik i maj, det blir på en stängd psykiatrisk avdelning här i Kalmar. Spännande, men kommer bli väldigt jobbigt att helt plötsligt jobba dag igen, avskyr de där tidiga morgnarna. Det som är positivt är att det ligger väldigt nära Viktors dagis så blir ingen omväg att lämna honom som det är nu. 

Viktor hade (har) en väldigt jobbig period där han får utbrott och skriker/gråter och jag vet inte alls vad jag ska göra, känns som att inget hjälper. Kämpar på med detta och hoppas det ska bli bättre snart.

Vi firade jul hemma med båda barnen, min lillebror och min lillasyster var här också. En riktigt mysig jul. Det var första gången som både Viktor och Vera träffade Jultomten. Det var läskigt tyckte dem men Vera var ändå tuff och vågade ge honom en hejdå kram, Viktor ville inte riktigt det men en high-five gick bra. För övrigt så var det jag som var tomte i år för de andra vägrade, haha. 

Jag gjorde ögonfransförlängning och kommer fortsätta med det, det bästa jag har gjort!

Det kom lite snö, men den stannade bara några få dagar.












Det nya året skålade vi in i Karlskrona hos svärmor och svärfar, dock har jag inte en enda bild därifrån. Vet inte varför det blev att vi inte tog några bilder. Trevligt var det iallafall och Vera var faktiskt vaken ända till tolv! Helt galet.. 

Hoppas ni fick en liten inblick hur mitt år har varit, det är väldigt kortfattat men kan väl vara kul ändå tänker jag.

GOD FORTSÄTTNING TILL ER ALLA!


1 comment:

  1. roligt att läsa en sammanfattning =)). tråkigt det med kalmarhem dock :(

    ReplyDelete