30 January, 2015

Emssans Eko!


Välkommen att följa min väg till ett naturligare och hälsosammare liv. 

Jag har ju aldrig haft någon direkt inriktning eller något tema på min blogg men nu fick jag ett infall och kände att ja men varför inte.. Jag har varit intresserad av det här med ekologiska produkter och tjänster länge nu och varför inte ge tips om bra ekologiska saker här på bloggen? Så fler kanske väljer att handla mer ekologiskt. När det handlar om mat så är det faktiskt stor skillnad på en del matvaror som frukt exempelvis, vet inte hur mycket kemikalier och skit det faktiskt kan vara på ett helt vanligt äpple, tanken är skrämmande att det är det vi ger våra barn. Jag har allra redan bytt ut nästan hela mitt lilla lager av hudvårdsprodukter och smink till ekologiskt och märker stor skillnad på hur min hy och mitt hår mår, helt galet! Jag har försökt att bara handla ekologiskt ett bra tag men min man är snål och tycker att det är dyrt så han gör det sällan när han handlar, men jag envisas och tjatar och gnäller och förklarar och ger inte upp, haha, ibland lyckas jag, ibland inte. Häromveckan kom han hem med ekologiska clementiner, framsteg minsann! :)

Tanken är också att jag ska börja konsumera mindre och börja handla ännu mer på secondhand än tidigare (istället för att köpa nytt alltså, inte börja handla mer än innan i stort, haha) och sy upp mitt lager av tyger (köpta på secondhand såklart) med kläder till barnen istället för att hela tiden köpa nytt. Om jag kommer köpa nytt så kommer det vara ekologiska kläder i första hand. Jag har alltid varit shoppingtokig det är därför jag inte kan utesluta det helt utan tycker att secondhand är okej för att stilla mitt behov, haha. ;) Ett steg i taget! Tanken är också att jag ska börja äta mer nyttig mat och röra på mig mer, allt på samma gång nu.. Det blir spännande detta. Inte ställa några krav på mig själv att träna vissa timmar i veckan, väga mig konstant eller så som förut utan träna/springa/gå när jag känner för det, för att jag vill och för att må bra!


Ja, vi börjar väl så här så får vi se vart det leder. Till något bra hoppas jag. Hoppas ni kommer trivas med denna inriktning på bloggen! :)

Vad har ni för tankar om ekologiska produkter och miljötänk? Vad skulle ni helst vilja läsa om inom denna inriktning? Ge mig gärna tips om det är något specifikt ni vill läsa om, tävla om eller vill att jag ska testa och recensera så fixar jag det i den mån jag kan! :)

Följ gärna min facebooksida: Emssans Eko och instagram: emssanseko

No comments:

Post a Comment