11 January, 2015

Dagarna som gått, dagarna som kommer.

Dagarna går så fort när man har bägge barnen, det är liksom fullt upp hela tiden och så swish så är dagen slut. Idag har det varit en lugn dag så jag har lite ork för datorn ikväll. Behöver börja på min skrivuppgift nummer två i Vårdpedagogik och handledning som ska vara inlämnad senast imorgon, till tolv på natten har jag på mig då så tänkte påbörja den ikväll och avsluta den imorgon kväll. Blir alltid att jag gör mina uppgifter i sista sekunden, men huvudsaken är väl att de blir gjorda i tid? :) Har inte fått ett enda underkänt så jag är väldigt nöjd. För er som är nyfikna hur det går för mig i mina studier så har ni mina slutbetyg i alla ämnen jag klarat av hittills:

Vård- och omsorgsarbete 1: D
Vård och omsorg vid demenssjukdom: C
Medicin 1: C
Vård- och omsorgsarbete 2: D
Socialpedagogik: D
Samhällsbaserad psykiatri: D

Jag är väldigt nöjd med mina betyg med tanke på tidsbristen jag egentligen har för studier. Jag satsar alltid på E som är godkänt men har fått högre hela tiden, så det känns bra. Det känns som att jag kan det här, det som behövs åtminstone. :)

Nu till dagarna som gått, det är ju så rubriken lyder. I fredags ringde jag som sagt BUP och hade ett långt samtal, han jag talade med tyckte att jag först skulle ha samtalet med dagis och se vad de ser för problematik hos Viktor och sen återkomma om jag fortfarande tycker att det behövs att han ska skrivas in där, han tyckte att det kanske skulle vara svårt att förklara för Viktor varför han ska träffa någon gubbe/tant han inte känner, men jag vet inte.. Jag känner ändå att vi är i behov av mer hjälp än "bara" lite föräldrarstöd då hon är väldigt inne i "sitt" tänk och utesluter ADHD och liknande helt när det gäller Viktor och jag kan inte göra det när jag ser så tydliga symptom från när min lillebror var liten som har en grov variant av det. Viktor är i stort sett exakt likadan nu som min lillebror var i den åldern och visst är det svårt att göra någon utredning eller dylikt när han är så här liten men jag tror ändå det skulle vara bra att ha kontakten på BUP redan nu. Vad tror/tycker ni?

Jag ska ringa dagis på måndag och boka in ett samtal med dem och se vad de säger. Jag har en idé om att man kanske kunde ha en bok till Viktor där man sätter bilder på vad som ska hända under dagen eftersom han har så svårt att ta instruktioner/lyssna på vad man ska göra. Han har glömt bort det lika fort en kvart senare. Om han har en egen anteckningsbok där han kan titta på bilderna vad det var som skulle göras nu så kanske det kan underlätta men jag vet inte, blir att man behöver en enorm mängd med bilder eftersom det händer olika saker varje dag.. men något sånt iallafall. Kanske att fröknarna kan skriva kommentarer i boken om det är något speciellt som jag får med mig hem som man kan svara på eftersom man sällan hinner prata med dem en längre stund när man lämnar/hämtar och vissa saker vill man ju inte prata om inför Viktor.

På tal om Viktor så har det varit lugna och goa dagar med honom, bara lite småbråk men det är ju inget ovanligt för en trotsig 4,5 åring. Vi bakade en Tigerkaka/Zebrakaka eller vad man nu vill kalla den. :)



På fredagsnatten jobbade jag och var så himla trött eftersom jag inte hade hunnit sova något på dagen (ovanligt, haha) så jag hoppades på en lugn natt men det blev det inte, det var larm hela natten i ett så blev ett himla springande för oss, haha. Så kan det vara ibland och vissa nätter kan det vara jättelugnt, så himla olika. På morgonen på väg hem var jag så himla trött och blev inte många timmars sömn hemma, svårt när vi bor så litet och man har barnen hemma. 


Tvättade igår eftermiddag och på kvällen tittade vi på film och åt ostbågar hela familjen, så mysigt. Sällan vi är alla tillsammans så. Idag har vi bara varit hemma och tagit det lugnt, ätit gott och busat med barnen typ. Vera vägrade sova på dagen idag så hon somnade redan vid sex ikväll och efter en timme vaknade hon och är fortfarande vaken, hon sitter och läser saga för sin pappa i vår säng nu, haha. Hoppas hon somnar snart!! 

Ni kan följa mig på instagram, där heter jag emssans. Uppdaterar oftast varje dag och tipsar om tävlingar där och så. :)

På tal om tävlingar så är det tävling på gång här i bloggen! Var ju grymt längesen så det är ju roligt, kommer nog köra den parallellt på instagram så att man kan delta där också. :)

Hoppas ni haft en fin vecka och att nästa blir minst lika fin. Håll tummarna att jag får ihop min skrivuppgift imorgon! 

No comments:

Post a Comment