09 July, 2014

Mitt liv, just nu.

Just nu är det mycket.

Så mycket har hänt och händer hela tiden. Får inte plats med hälften i ett inlägg. 
Jag gör ett försök och lägger in så mycket jag för stunden minns och hinner skriva ner. Har tvätt att hämta om en timme. Har bakat en bananpaj och en banankaka med chokladglasyr och kokos, ungefär som kärleksmums fast banankaka istället. Ville inte slänga alla bananer, de var övermogna. Kanske lägger upp bilder och recept någon dag.. kanske. Det är mycket kanske i den här bloggen. Oftast glömmer jag ju ändå.. Jag känner mig lite som på bilden nedan, alltid. Är så trött i huvudet.

Ja, just det. Jag har färgat håret. Det kanske ni har sett redan, annars så såg ni det nu. Nu får det bli svart ett tag och ska till frisören i slutet på månaden och klippa av mig håret som börjar bli långt igen, svettigt i nacken. Gillar det inte.

Jag kan ju börja (fortsätta med?) att berätta lite om barnen, de underbara barnen.

Vera är snart 1 år och 3 månader. Det händer så mycket, hela tiden, jämt. Hon babblar på och säger både svenska och polska ord. Hon klättrar. ÖVERALLT. Kan bli galen på henne ibland som exempelvis när man lagar mat och får springa och kolla till henne HELA tiden för hon kan inte vara still en sekund. Vi har fått plocka undan vår pall, alltid ha köksstolarna uppe på bordet, plocka undan hennes docksäng osv. i all oändlighet. Galenpanna! Hon har fått massor av tänder, har tappat räkningen hur många det är. Hon sover i sin egen säng, oftast iallafall. Hon vaknar fortfarande på nätterna men inte lika ofta och ibland sover hon hela nätterna, då kan det t.o.m hända att vi får  sovmorgon till nio! 

Lite bilder på lilla hjärtat från senaste tiden:












Viktor fyller 4 år idag. 4 år sen han föddes, jag kan inte riktigt fatta det. Lite ledsamt är det att han är så långt bort som i Spanien nu med sin pappa och farfar. Han fick sin födelsedagspresent innan han åkte. En cykel med stödhjul. Han är så stolt och glad över den! Superduktig på att cykla på den, snabbt snabbt! Älskade barn som pratar om sjukhus, blodprover och cellgifter. Bara 4 år gammal och har dessa saker med i sin vardag, det borde inte behöva vara så.. men så är det. Viktor pratar och funderar mycket, mycket och han är klipsk och omtänksam. Jag är så stolt och glad över att vara mamma till denna unge. Han börjar bli så stor, helt ofattbart! Känns inte alls längesen jag hade honom i min famn och han var så liten, så liten.

Lite bilder på stora hjärtat från senaste tiden:










Nu har vi Patryk hos oss från Polen. Det är Krzysztofs systerson som är 13 bast (har jag för mig iallafall) och han kommer stanna ett tag, vi får se hur länge han vill vara här. Han har lite hemlängtan plutten. Han är så go och snäll denna unge så för mig får han gärna stanna för alltid. Han kan bara polska men det går bra ändå, det enda som känns lite jobbigt är när både jag och Krzysztof jobbar och måste lämna honom själv hemma, känns så taskigt. Inte mycket att göra åt dock! Han spelar PS4 och på datorn så jag tror han klarar sig dock. :)


Jobbet då.. jodå jag trivs så himla bra på jobbet. Börjar vänja mig att gå upp tidigt på morgonen nu och vaknar ofta innan klockan ringer. Dagarna går snabbt även om jag ibland är väldigt trött eftersom det inte blir mycket sömn om nätterna. Sällan blir det mer än 5 timmar per natt tyvärr. :( Som ikväll är det för att jag tvättar till elva och sen ska jag ta mig en dusch och vips så är klockan redan över tolv. Jag har även varit och skrivit på anställningskontrakt i timpoolen, så jag kommer in där igen efter sommarvikariatet är slut, så himla glad!! Ska även få vara på fler ställen än Trädgården så förhoppningsvis blir det gott om jobb. :) Sen så fort jag är utbildad undersköterska så kommer jag sätta upp mig på nätter istället för dag, för när man jobbar i timpoolen så är det inte särskilt kul att jobba dag då det kan hända att man får reda på det bara en timme innan man ska börja! Demensvården är verkligen det arbetet jag har fastnat för och kommer nog fortsätta inom det så länge jag lever som det känns nu. 

Studierna då.. jodå det trivs jag med bra med, dock så hinner jag inte studera så mycket som jag hade velat vilket gör att jag bara kan ha som mål att få godkänt i kurserna, det känns lite tråkigt men just nu har jag inte den där extra tiden att lägga på att försöka få högre betyg. 

Mina betyg hittills:
Vård och omsorgsarbete 1: D
Vård och omsorg vid demenssjukdomar: C

Nu har jag precis påbörjat kursen Medicin 1 och den känns tung, det är en tjock bok med massa komplicerad fakta för en trött hjärna som min, haha. Imorgon jobbar jag till 16.30 och på fredag, lördag och söndag ledig, så på fredag ska jag ha Vera på dagis några timmar så att jag kan sätta mig och göra instuderingsuppgifter och börja på skrivuppgift 1 redan nu fast den ska vara inlämnad 8 augusti. Lika bra att sätta igång, för annars blir det gärna att jag skjuter upp det till sista dagen. Det är sån jag är som oftast!

Kärleken då? Jodå den består och snart har vi varit gifta i 1 år. :)


Sen så har jag köpt nya skor också...och ja, det var väl lite om vad som händer i mitt liv just nu. Hoppas ni har en fin sommar! 

HEJ SVEJS!

No comments:

Post a Comment