06 March, 2014

Vecka 9 - Städning

Bloggutmaning365 är skapad av Liie, kika in där och vad med du också! :)

Den här veckan (ja, egentligen förra men jag ligger som sagt efter rätt rejält) så handlar det om STÄDNING, inte min starka sida! ;)


055. Är du en organiserad person?

Njaaaaa..jag gillar att ha ordning och reda och var sak på sin plats.. men med två barn och mycket inre stress så blir det inte riktigt så. Jag glömmer att lägga tillbaka saker, som sedan hamnar i skåp där de inte hör hemma. Men visst.. när jag väl rensar och röjer så visst är jag en organiserad person som radar upp matvaror som hör samman osv.

Jag rensar hela tiden känns det som, men det tar aldrig slut! Hela förrådet är fullt av saker som ska skänkas eller slängas men sen ibland om jag går igenom någon låda därute så blir det att jag ångrar mig och tar in saker igen så blir det genast kaos igen. :P

056. Bryr du dig om hur städat andra har det i sina hem när du besöker dem?

Jag bryr mig inte om hur stökigt eller städat andra har det. Det är helt upp till var och en och som småbarnsförälder så vet jag att tiden inte alltid finns där så jag skulle bli mer förvånad om de som också har barn har det superstädat när man kom på besök. Alla människor är olika och vem är jag att döma? Jag har det sällan städat hemma, inte grundligt iallafall..

Jag kommer sen INTE bli en sån där förälder som kommer hem till mina barn och klagar på hur stökigt det är och ABSOLUT inte pika svärdottern/svärsonen som att det är deras ansvar att se till att det är städat i varje hörn..SPECIELLT inte om jag har det jävligt skitigt hemma hos mig själv. Har varit med om detta för några år sen, kanske ni anade? ;)


057. Vem är det som städar hemma hos dig?

Ja, mestadels är det jag.. jag har hand om tvätt, disk, kattlådorna, toaletten.. ja i stort sett allt. Maken hjälper till när han är hemma med sånt jag tycker är tråkigt.. han dammsuger, bäddar rent i sängen och lite sånt. Jag trivs med att städa och tvätta och allt det där för jag gör det på mitt sätt och tycker inte att någon annan kan göra det på mitt sätt, haha.. Viktors rum brukar faktiskt han själv städa upp sen hjälps vi åt med att dammsuga, damma av och sånt där. Han börjar bli duktig som tusan på att städa sitt rum! :)


058. Om någon hälsar på oannonserat, får du skämmas för hur det ser ut hemma?

Om någon hälsar på oannonserat så får de skylla sig själva.. haha! Jag skäms aldrig för hur det ser ut hemma.. alla som känner mig vet att jag ibland har lata dagar där ungarna får röja runt bäst de vill och det städas inte upp förräns på kvällen, så om någon hälsar på utan att säga till åtminstone dagen innan så får de ta det som det är! ;) 

Sen vissa människor städar jag inte för eller vad man ska säga.. typ som min kusin eller bästa vän.. men om svärmor ska komma försöker jag ha det städat för hon är en sån där människa som har städmani så om det är stökigt börjar hon städa här..eller nej.. hon städar ändå även om jag inte tycker det är stökigt, haha.. men hon har aldrig klagat på hur det ser ut när hon kommer och det älskar jag henne för! Världens bästa svärmor!

059. Länka en städprodukt du tycker är bra

Ni som har butiken TGR i er stad så kan jag verkligen rekommendera deras disksvampar.. två förpackningar för 10 kronor och bra mycket bättre än några andra jag köpt! 


HÄR kommer du till deras hemsida! Tyvärr är det inte en webbutik och disksvamparna fanns inte med på hemsidan såg jag nu, haha.. men de har häftiga, billiga prylar så värt en titt ändå! :)

060. Hiss och Diss - Städning
Hiss

* Det är alltid så skönt efter man har städat klart
* Man mår bättre när det är städat
* Om man rensar skåp/lådor så hittar man alltid roliga saker man hade glömt bort fanns där

Diss

- Det är så jävla tråkigt att städa
- DET TAR ALDRIG SLUT

061. 5 saker som alltid ligger framme trots att du stör dig på dem
1. Kattbrickan med vatten och mat som måste stå på bordet för att Vera leker med det annars. Så varje gång vi ska äta så måste man ta bort brickan och torka av bordet ordentligt för det är katthår där. Vi kan inte ha den på diskbänken för då river de ner disk och annat som står där. It sucks!

2. LEKSAKER. Omöjligt att städa upp. Om jag lägger in i ett skåp/låda så river Vera ut från en annan. 

3. Skor. De hamnar på något magiskt vis ALLTID på hallgolvet istället för i skostället på väggen och ingen orkar sätta upp dem.

4. Mina nycklar. Blir aldrig av att jag sätter in dem i nyckelskåpet av någon anledning.

5. Pennor. Vet inte varför de hamnar lite överallt. Kan hända att jag sätter mig på en i soffan och att jag hittar en på toaletten..

Det var svårare än jag trodde att komma på 5 saker faktiskt.. man ska nog vara glad över det? Det betyder ju att man inte stör sig på så mycket saker hemma egentligen. :)


No comments:

Post a Comment