05 February, 2014

Grundlurad?

Jag är så besviken och ledsen på Kalmarhem nu. Trött på deras konstiga lögner och påhitt. Känner mig grundlurad!

Igår ringde jag dem för att det stod på hemsidan under erbjudanden på lägenheten vi hade tittat på och tackat ja till "Eget", så då undrade jag om vi hade fått den och hon sade att det hade vi och att jag kunde komma in och skriva kontrakt på den och säga upp vår nuvarande. Så jag åkte dit. När jag kom dit så tittade hon i datorn och såg att några andra hade varit och skrivit kontrakt på den dagen innan redan. Hon kollade med en kollega och då kom de fram till att vi hade blivit "felaktigt erbjudna" den här lägenheten för när de gör en "ekonomikontroll" så kom de fram till att jag har för låg inkomst och skulder för att ha en sån "hög" hyra. Den kostar cirka 1500 kronor mer än den vi har idag. De sade att jag bara kan söka lägenheter som kostar mellan 4500-5000 kronor. Den vi har idag kostar lite över 5000 kronor, konstigt. De tycker alltså att vi med 2 hemmaboende barn ska byta till en mindre lägenhet än den vi har idag, har inte sett någon större tvåa än den vi har idag hos dem som kostar mindre nämligen. 

Jag undrade såklart hur jag kunde ha fått den här lägenheten vi bor i nu eftersom jag då hade högre skulder (betalar av dem idag i den mån jag kan) och osäkrare, lägre inkomst än idag. Då hade jag endast min lön som varierade stort varje månad eftersom jag då liksom idag är timanställd. Idag har jag både föräldrarpenning plus min lön och att min man har sin lön som är en normallön. Jag påpekade detta, då sade de att han måste stå som medsökande då. Grejen är bara att vi sökte genom hans sida hos dem först med mig som medsökande, precis så de säger idag att vi ska göra. Då blev hans konto spärrat så vi inte kunde söka lägenheter, detta var för cirka 2 månader sen. Då sade de att han inte fick söka hos dem för att han har skulder och låg inkomst, även att vi hade fyllt i hans lön osv. Då frågade jag dem hur jag kunde ha fått den här lägenheten men de hade de inget svar på och det har de fortfarande inte, utan de säger bara att det vet inte just hon något om eftersom hon inte skrev det kontraktet med mig. 

Mannen som skrev kontraktet för vår nuvarande lägenhet med mig tittade inte ens på mitt anställningspapper förräns efter jag hade skrivit på kontraktet kan jag säga och han kan väl inte ha gjort någon ekonomikontroll då heller eftersom jag fick den här utan problem? Jag hade mer skulder då än idag. Har han begått tjänstefel? Någon som vet?

Iallafall så frågade jag om jag kunde söka genom min sida då som ensam eftersom att han inte fick söka någon lägenhet och hon tittade i datorn (vi pratade i telefon) och så sade hon att det inte skulle vara några problem. Så det har vi gjort nu och när vi fick erbjudande på en lägenhet så trodde jag självklart att då hade det de sagt varit sant. Sen kommer jag in och tror att jag ska få skriva kontrakt och får istället veta detta. Är det verkligen rätt detta? Att de bestämmer hur mycket hyra vi har råd med? De vet väl inte hur mycket pengar vi lägger undan varje månad? Jaja.. de sade ju alltså att vi fick söka lägenheter som kostade max 5000 kronor, eller hur? Idag gick jag in på min sida hos dem och försökte söka lägenheter, men jag är spärrad. Jag får inte söka någon alls.. och jag orkar inte ringa dem och bråka igen. 

Igår rusade jag ut gråtande därifrån för jag orkar inte detta mer. Ska vi bo i en tvåa med två barn och vägras större lägenhet? Vad fan är det här? Vi har bott här snart 2 år ENDAST för att man måste bo 2 år innan man får flytta till en annan lägenhet inom Kalmarhem, om de hade berättat det här långt tidigare så kunde vi ju ha hittat en fyra vid det här laget genom ett privat bolag, men de har ju hela tiden sagt att vi kan söka större, så då har vi ju trott på dem. Det känns som att de hållt på så här bara för att lura oss att bo kvar.

Vi har skött hyran som vi ska, borde inte det räknas in på något vis? Ska vi tvingas att bo här för alltid för att de har någon konstig ekonomuträkning som inte ens verkar stämma? Vi har gott om pengar över efter hyran så varför skulle vi inte ha råd med större bara för att vi har skulder? Det är inte som att man betalar av sina skulder med alla pengar man har! Vi har inte ens höga skulder och vi båda har en normal inkomst, inte låg som de hela tiden påstår. Jag vet inte alls vad de gör för konstig uträkning, jag fick något papper där de hade räknat ut min inkomst och där står det att jag har 27000 i skulder och en årsinkomst på 198000, vad är det som är lågt med det? Det är väl helt normalt? Eller har jag fel? :S Om vi hade haft låg inkomst så hade vi ju behövt ha socialen till hjälp som förut. DET kallar jag en låg inkomst.

Nog om det. Jag är även trött på att vi tvingas ha en inställd handikappsdusch fast lägenheten aldrig varit helt handikappsanpassad. Det går inte städa den ordentligt och det går inte flytta den så att man kan städa bakom den så det samlas damm och min man har astma så det är ju verkligen skitbra för honom. Första gången jag ringde om den var när vi just hade flyttat hit. På planlösningen var det badkar så vi ville gärna ha badkar. Då sade de att den ska vara där för att lägenheten ska vara handikappsanpassad och att om vi ville ha badkar så fick vi sätta in det själva och sen återställa till duschen när vi flyttar. Va fan? Jag tyckte det var lite konstigt med tanke på att det bara fanns ramper till innedörren men inte själva ytterdörren, där var det ingen ramp trots en hög kant. Hur kan den då vara handikappsanpassad? Jaja.. jag orkade inte bråka om det så vi har haft duschen. Det blir stopp i avloppet med jämna mellanrum för att det bara är det ena "avloppshålet" som är inkopplat, trots att det finns två. När jag ringde bovärden så ifrågasatte jag varför vi var tvungna att ha kvar duschen om de så lätt skulle ta bort ramperna (det var ju såååå viktigt att den var handikappsanpassad tidigare, men inte nu helt plötsligt.. skulle väl bli för mycket jobb antar jag, jobba är ju farligt) då sade han att det var en kostnadsfråga? Vad han menade med det vet jag inte och det visste inte hon jag pratade med på Kalmarhem igår heller, hon lät förvånad över att han hade sagt så. 

Nu för ett tag sen spillde jag mjölk under trärampen härinne som inte var tätat så detta gjorde att hela trät sprack och rampen gick sönder. Då tog de bort båda ramper istället för att ersätta den med en ny. Så nu är ju lägenheten verkligen inte handikappsanpassad, eller hur? De har lagt in ett "önskemål" om att vi vill ha badkar så imorgon ska bovärden (som är så sjukt otrevlig och hemsk mot mig) komma hit och göra en "besiktning" och besluta om vi får det eller inte. Alltså, det syns ju väl att det har varit badkar där innan och den här duschen är enkel att plocka ut så jag förstår inte problemet? Vet ju även att de har badkar i sina förråd!!! Dessutom är det mögel på hela verandan för att träet där ute var obehandlat när vi flyttade in och två vintrar och fukt har gjort sitt. Det är även mögel i fönstren för att de inte är tätade ordentligt. Så äckligt! Jag vill inte bo här.. men nu kan vi ju inte ens byta till en annan tvåa som de påstod att vi kan. De bara ljuger och ljuger.

Ge mig gärna tips och råd om ni vet hur jag kan hantera allt det här! Jag blir galen snart.

En stor eloge till er som har orkat läsa igenom det här långa inlägget. <3 br="">

3 comments:

  1. Anonymous14:52

    Kalmar hem är Kalmar hem bara puckon hela högen. Vi bodde i kroppkakan innan och de har mer elr mindre förstört området. Rikshem som nu äger dem vet ej hur mycket jobb de ha framför sig.

    ReplyDelete
  2. Hyresgästföreningen.... det är det enda jag kan komma på. Tyvärr så är man väldigt utsatt som hyresgäst, man har en massa skyldigheter men få rättigheter. Dock vill jag bara förvarna dig att det är inte mycket bättre hos privata hyresvärdar. Kanske bättre än hos Kalmarhem med sämre hos de flesta andra... om man nu inte får en super-duper-hyresvärd så att säga).

    Lycka till!

    P.S Har du hemförsäkring så har du kanske rätt till att få hjälp vid sådana frågor? D.S

    ReplyDelete
  3. Anonymous19:51

    Lokalpressen brukar vara användbar i sådana lägen. Framförallt nu när många städer lider av bostadsbrist och många bolag har kösystem som inte fungerar rättvist. Annars kanske hyresgästföreningen kan hjälpa dig (även om du ej är med så kan de nog ge råd). Hoppas ni får tag i något snart.
    Mvh J

    ReplyDelete