18 February, 2014

Vecka 8 - Musik

Bloggutmaning365 är skapad av Liie, kika in där och vad med du också! :)

Ny vecka = nytt tema. Denna veckan är det musik som gäller.

048. Vad för slags musik gillar du?

Ojsan hoppsan det är en svår fråga för mig för jag gillar så mycket olika musik. Det varierar i perioder, ibland kan jag få för mig att börja lyssna på musik som jag lyssnade på som femtonåring igen och ibland blir det nya band och artister. Något som är återkommande är DUBSTEP och PSYKADELISK musik. Som t.ex Infected Mushrooms, Dub FX, Nit Grit och Skrillex. Sen gillar jag CocoRosie något sjukt mycket men det är väl typ indiepop eller något? Jag har även andra mer hiphop favoriter som: Everlast, Bubba Sparxxx och Atmosphere. Ja, ni ser.. om jag inte slutar här så fortsätter det i all evighet med alla möjliga olika musikstilar. Så man kan väl säga att jag är allätare.. men radiohits brukar jag inte gilla. Den enda artisten jag gillar som går på radio nu är Lorde, riktigt bra, fast hon har bra mycket bättre låtar än den som spelas där tycker jag.


049. Vad säger andra människor när du sjunger? (Kanske vågar du till och med visa ett klipp när du sjunger?)

Jag själv vet inte om jag ska skratta eller gråta när jag sjunger, haha. Sjunger så sjukt dåligt! När Viktor var liten så började han gråta när jag skulle sjunga vaggvisa för honom, men Vera tycker jättemycket om när jag sjunger för henne. Några andra människor har inte hört mig sjunga, inte som jag kan komma på iallafall, om man inte räknar fyllesånger då förstås. Något videoklipp när jag sjunger skulle jag aldrig få för mig att visa, haha, tror inte det finns något ens. ;)


050. Berätta om ett härligt minne kopplat till musik

Jag har inget specifikt minne som är kopplat till musik men det är en låt som alltid får mig att tänka på tiden när jag träffade Krzysztof och vi var mycket i hans lägenhet i Karlskrona, det är lite som "vår" låt kan man säga. När jag hör den så får jag alltid en pirrande känsla i magen som när man var sådär riktigt nykär de första veckorna. 

Det är en remix och du kan hitta den HÄR , helt underbar låt tycker jag!
051. Om du fick spela vilket instrument du ville och vara grym på det, vilket blir det?
Utan tvekan piano. Jag har alltid älskat piano men aldrig lärt mig det. Det enda jag kan spela på piano är "Björnen sover" och "Rosa pantern".  Jag gillar musik med piano också.. Alicia Keys var en favorit när hon var nykomling som exempel.


052. Tipsa om något intressant som har med musik att göra

Hmm.. något intressant. Svårt.. alla värderar ju olika vad som är intressant! Kan tipsa om en bra musiksida som jag använt mig av förr, nu blir det inte lika mycket då jag inte sitter och lyssnar på musik på datorn direkt.. Där hittade jag många låtar som jag aldrig annars hade upptäckt.

Sidan heter Last.fm där får du personliga rekommendationer baserat på musiken du lyssnar på. Skitbra!


053. Hiss och Diss - Musik

Hiss

* Vissa låtar kan göra mig glad även om jag är på världens sämsta humör.
* När man hör en låt så finns det ofta bra minnen kopplade till dem och tänker tillbaka.
* Att det finns så himla mycket musik och att det hela tiden skapas ny.

Diss

- Dansband. Får en "skjut mig" känsla när jag hör sån musik.
- Att det är så dyrt med cd-skivor, annars hade jag lätt haft massor, gillar att ha original och inte brända och om det är ett band jag verkligen gillar så händer det att jag köper cd:n.
- Att precis som vissa låtar kan göra en glad kan också vissa låtar göra en väldigt ledsen.


054. 5 låtar du rekommenderar
1. Lorde - Team
2. Atmosphere - The last to say
3. Cocorosie - Werewolf
4. Dub FX - Society gates
5. The fray - How to save a life

Detta är de som spelas mest härhemma just nu tillsammans med ett gäng andra!

No comments:

Post a Comment