27 January, 2014

Vecka 5 - Sociala medier

Bloggutmaning365 är skapad av Liie, kika in där och vad med du också! :)

Den här veckan kommer det handla om sociala medier. Kanske inte det ämnet jag tycker är roligast men då kör vi! 

027. Är du noga med vad för slags bilder och information du delar med dig av (och inte) på sociala medier?

Jag skulle aldrig lägga ut bilder på mina barn när de är nakna för att jag inte vill att någon människa ska använda dem på fel sätt, men vanliga bilder lägger jag upp både på facebook och här på bloggen och tycker som så att den dagen mina barn blir så stora att de förstår det där själva och kanske inte vill att bilder på dem ska ligga där, då kommer jag utan tvekan att radera dem, men till dess lägger jag ut bilder på dem. Visst det kan vara så att de ligger kvar på internet på något sätt även efter man raderat dem men om någon kommer rota fram dem är jag tveksam till.  Bilder på andra brukar jag fråga om jag får lov att lägga ut för att det inte ska bli några konstigheter. Jag försöker alltid komma ihåg att skriva mitt namn någonstans på bilderna med, inte för att det hjälper mycket med photoshop och allt sånt som finns om någon nu skulle vilja använda dem till något annat, men ändå.. bara för sakens skull liksom.

Angående information så är det där med att skriva när man är bortrest eller bara borta över dagen som jag tycker är mest oroande, det kan ju bli att man får inbrott på grund av det så jag försöker skriva efteråt att jag varit iväg istället men det är inte alltid jag kommer ihåg det. När vi är bortresta en längre tid försöker jag se till att någon bor i lägenheten eller tittar till den minst varannan dag, då känns det tryggare att skriva det på internet. 

Information om mig själv är inget jag oroar mig över att skriva, jag skriver i stort sett allt om min bakgrund och hur jag känner om saker och ting. Om någon inte gillar det så är det deras problem. Om det skulle vara en arbetsgivare som inte vill anställa mig på grund av en sån sak så är jag bara glad att jag inte blir anställd där. Jag tycker att arbetet och ens privatliv är två helt skilda saker och om min arbetsgivare är och snokar på min facebook eller blogg så ska det inte påverka min arbetssituation, anser jag iallafall. Allas åsikter och bakgrund är olika och det måste man respektera! Det är hur man är idag och som person på arbetet som spelar någon roll i den frågan tycker jag. Sen tycker säkert andra annorlunda. 

I mitt arbete har vi sekretess så skulle aldrig få för mig att skriva om en specifik boendes mediciner, behandling osv. men om någon boende har sagt något fint till mig som värmde mitt hjärta, ja då tänker jag skriva det och då bryter jag inte mot någon sekretess så länge jag inte nämner något namn. Har läst igenom sekretessavtalet noga! Där finns det blandade åsikter också nämligen.. vissa säger att man inte får skriva något alls om jobbet på sociala medier, helst inte ens var man jobbar och det tycker jag verkar väldigt konstigt.. det tillhör ju ens vardag, ska man inte få nämna att man ska åka och jobba? Då tycker jag det börjar bli lite överdrivet.

Nu svävade jag iväg i något helt annat, men men.. nu måste jag ta hand om en tjurig grabb här! ;) Vi ska äta lite lunch, varmkorv och bröd blir det! :) 


028. Finns du på några andra ställen än bloggen som du vill göra lite reklam för?


Jag finns på Instagram, men glömmer ofta att lägga upp bilder men någon om dagen/varannan dag brukar det dyka upp. Det är mest bilder på barnen, katterna eller roliga saker jag får hem på posten. Sen tävlingar också, så om man gillar tävlingar kan man få lite tips därigenom. Jag heter emely_tuvang där om du vill följa mig. Bild nedan från instagram som min kusin tog igår, så fin vår lilla Vera. <3 br="">



Jag har en facebooksida för min blogg om ni missat det. Där blir det lite tävlingar ibland och jag lägger upp inläggen där också. Du hittar mig här: Emssan - Myror i brallan och kli i fötterna!

Tjaaaaa.. sen har jag inget annat som jag direkt vill göra reklam för.. du kan alltid följa mig på bloglovin om du vill.. det gör du HÄR. Just nu är det mest bara bloggutmaningen som kommer upp här och inte så mycket andra inlägg, tyvärr, tiden och orken finns inte där nu, hoppas det blir bättre snart för jag får sån ångest av att jag inte hinner skriva här för det är en hobby jag verkligen tycker om.

029. Vilken Facebooktyp är du, och hur många av de 12 typerna finns bland dina facebookvänner?

Haha, rolig sida. Det finns ju verkligen alla de där typerna. Jag kan nog inte påstå att jag är en specifik typ av de som finns att välja mellan utan är nog mer en blandning mellan The Cynic, The News och The Collector. Jag är väldigt gnällig när något är jobbigt även om det är något litet, om jag har en tråkig dag så kan det bli att jag hela tiden skriver vad jag och Vera gör, så onödigt egentligen men så blir det ibland. The Collector är för att när man tävlar så ska man ofta gilla sidor för att vara med så då blir det att man gillar alla möjliga sidor, men oftast så fastnar jag faktiskt vid de sidorna, inte ofta som jag slutat gilla en sida, det gör jag bara om jag märker att de aldrig lägger upp något som intresserar mig. Sen gör jag en rensning någon gång om året och slutar gilla såna som inte ens är aktiva längre osv.

Jag har cirka två-tre stycken på min vänlista som är Drama Queen rakt igenom, jag väljer att ignorera såna statusar för blir bara irriterad över hur löjligt det är, tyvärr är det människor jag inte KAN ta bort för att de på något vis är en del av mitt liv. :P The gamer tror jag alla har någon på sin vänlista? Jag märker dock inte av vilka det är längre för jag har nog blockerat varenda spel som finns på facebook snart så jag får inga inbjudningar knappt, sååååå skönt! 

Annars har jag nog inte fler av typerna på min vänlista.. har inte så många där och rensar bland vännerna rätt ofta för att jag bara vill ha såna jag känner att jag umgås med eller är nära på något annat sätt.


Min profilbild på facebook just nu!


030. Om du bara fick välja ett socialt medium att vara på, vilket skulle det bli?

Åh, det skulle absolut bli bloggen. Om jag bara hade bloggen kanske jag dessutom skulle hinna med den mer. Det blir ju att facebook tar upp en del tid faktiskt.. onödigt egentligen. Kanske något att fundera på! Jag gillar min blogg och jag gillar att läsa andras. Det är roligt när man känner igen sig hos andra och man får ofta bra tips om både det enda och det andra. Ja, bloggvärlden är en värld jag aldrig kommer sluta tycka om tror jag.

Tre av mina favoritbloggar:

- Nathalié
Har följt henne sjukt länge och det är så roligt att vi har fått barn nästan samtidigt, jag gillar hennes blogg för att hon påminner mycket om mig själv i vissa fall.

- Lilla Lady
Har inte följt henne så länge men de flesta inlägg hon skriver känns det som att hon skriver ner det jag tänker om dagarna! Hon skriver alltid så klokt om allting. 

- En bitter blondins blogg
Jag brukar inte gilla kändis-skvaller men den här damen skriver så roligt att jag älskar det. Detta är min enda källa till skvaller om kändisar. Detta är också en blogg jag har följt väldigt, väldigt länge.


031. Länka till en person / företag som du tycker sköter sig bra i sociala medier

Ett företag jag verkligen gillar och som jag tycker alltid har bra erbjudanden och uppdateringar på facebook så är det Gymgrossisten. De har en facebooksida där de ständigt lägger upp de senaste erbjudandena och annat inspirerande. Det jag gillar mest är att de har en onlinechatt på sin sida om man behöver hjälp, som verkligen är kanon. :)

Fick faktiskt hem ett paket av dem idag, men vad det var i visar jag i ett annat inlägg. :) En liten ledtråd nedan.. ;)


032. Hiss och diss - Sociala medier

Hmm, tycker denna är ganska svår, men jag försöker så gott jag kan att komma på lite. Kanske inte så seriösa punkter, men ändå. ;)

HISS

- Man kan hålla bättre kontakt med vänner som bor långt bort. Superhiss!
- Man behöver inte fråga vänner och bekanta om saker längre när man träffar dem, för man har redan sett allt på facebook. ;)
- Man vet alltid var människor befinner sig för det uppdateras överallt.
- Man kan få mycket tips och inspiration av andras bloggilägg, uppdateringar och bilder.

DISS

- Man är så jävla beroende! Jag vet inte om jag skulle klara mig en dag utan att åtminstone kika in på facebook.
- Om internet kraschar eller inte fungerar en dag så vet man ingenting och folk blir helt förundrade över att man inte vet om saker som de skrivit på facebook: Va? Har du inte sett det på facebook, jag skrev ju det. Oh my god, världen går under.
- Det är så mycket skitsnack och människor som skriver ut namn och allt möjligt på sociala medier, helt sjukt mycket mer än man tror! Tycker det är onödigt och fult.


033. 5 slags statusuppdateringar / inlägg du stör dig på på sociala medier

1. När folk skriver något som "Åh, jag blir så jävla arg" eller "Jag orkar inte mer" sen vill de ändå inte berätta något om man frågar vad det handlar om. Varför skriver det ens något då om de ändå inte vill säga vad fan det är frågan om? Jag blir galen. Som tur väl är har jag bara en-två såna personer på min lista och jag har förstått att de aldrig svarar om man skriver så jag bara ignorerar de uppdateringarna. Larv är vad det är, larv säger jag!


2. När folk skriver var femte minut vad de gör. "Nu ska jag äta", "Nu har jag ätit", "Nu ska jag se en film" "Nu ser jag på filmen" "Nu har jag sett klart filmen" osv. i all oändlighet. VARFÖR? Visst det har hänt att jag skrivit lite på det viset när man bara drygat hemma men då har det iallafall varit lite mer typ "Nu ska jag och Vera äta det här (vad det nu kan ha varit) det ska bli kul om hon tycker det är gott" Lite mer information eller vad man ska säga. Bara en mening vad man gör HELA TIDEN går mig på nerverna.

3. När folk lägger upp egobilder VARJE DAG. Ja, vi vet hur du ser ut nu.. det räcker. Vi kanske vill se något annat från ditt liv för en gångs skull, kanske därför vi följer/är vän med dig?

4. När par MÅSTE skriva till varandra varje dag hur mycket de älskar varandra och hur puttinuttigt de har det i sitt underbara ALDRIG NÅGONSIN dåliga liv. Speciellt irriterande om man vet om att de inte är sådär gulliga i "verkligheten". ALLA par bråkar ibland, det bara är så. Visst man behöver inte skriva om det, det är klart alla inte vill det men man behöver inte överdriva åt andra hållet för att folk inte ska "misstänka" att man någonsin har det dåligt.. för det har alla. PUNKT.

5. När folk har sitt/sina barn som profilbild. Jag har aldrig förstått varför. Ens profilbild är ju en bild som visar personen som har sidan, inte deras barn. Självklart kan man ha en bild med sig själv och barnet/barnen på men bara sitt barn? Varför? Är du ingen egen person längre? Jag skrev en gång till en gammal klasskamrat som aldrig hade profilbild på sig själv och bytte till ännu en med sitt barn på, vad söt du var som liten.. hon förstod inte alls min pik. Synd. 

3 comments:

  1. Man ska vara väldigt restriktiv med att publicera bilder på barn. Du kan radera dem senare, men de kan redan vara kopierade.

    ReplyDelete
  2. Jag håller helt med dig!
    Ibland undrar man över det där med jobb, där jag jobbar är facebook ett mycket infekterat område sådär där ska man nog passa sig för vad man lägger upp. Min förman anser att man inte ens sku få berätta VAR man jobbar till sina vänner, att utanför arbetsplatsen diskuterar man inte jobb, då inte heller var man jobbar, och med vem. Hon var hemskt noga med att man inte får berätta med vem man jobbar. Det tycker jag är överdrivet. Jag är vän med flera av mina arbetskamrater också utanför jobbet och det är ju lite konstit om någon frågar hur man känner varandra, "nä de får vi int säga". Jag själv tycker det är helt okej att prata om jobbet också hemma, man måste ju avlasta sig ibland! men utan att nämna namn och sådan som bryter mot tystnadsplikten, helt klart :)

    ReplyDelete
  3. Tycker det är väldigt bra att du inte lägger ut några nakenbilder på dina barn, jag blir så förvånad varje gång jag ser folk göra det och undrar lite hur dom tänker. Dels på grund av alla äckel det finns därute och sen för barnets skull, själv så skulle jag avsky att hitta bebisnakenbilder på mig själv på internet som alla kan se.

    ReplyDelete