13 January, 2014

Vecka 3 - Film

Bloggutmaning365 är skapad av Liie, kika in där och vad med du också! :)

Nu är vi redan inne på vecka 3 och den här veckan i bloggutmaningen är temat FILM, vilket passar mig utmärkt som älskar film och serier, även om jag inte hinner se så mycket som jag hade velat just nu. 

013. Vilken är din favoritfilmgenre?

Ni som har följt min blogg ett tag vet nog redan att det är skräck som är min favoritfilmgenre. Det har det alltid varit och kommer alltid vara, jag gillar mest övernaturliga skräckfilmer men även b-filmer som ingen annan har uppmärksammat, finns många riktigt bra! Sen jag träffade Krzysztof har jag fått upp ögonen för science fiction också, men det är ändå skräck som dominerar i filmhyllan.


014. Ser du helst på film hemma eller på bio?

Svaret är enkelt. HEMMA. 

Bio kan vara roligt ibland men det är för mig ENDAST för att det är en anledning att komma ut och hitta på något med en vän, maken eller med grabben. 

För är det egentligen någon som tycker att det är bättre att sitta på en biograf och titta på film än och krypa upp i soffan/sängen hemma? 

Du kan inte pausa och gå på toaletten, när du väl MÅSTE gå på toaletten så ska du tränga dig förbi ett gäng främlingar som blir irriterade (om du inte sitter längst ut då) för att du går ivägen. Ljudet brukar alltid vara för högt och skärande (tycker jag iallafall, men jag har ju tinnitus visserligen). Det är alltid NÅGON som är jobbig; deras mobiltelefon ringer, de prasslar med påsar, pratar för högt, skrattar för mycket och för högt m.m. 

Nääää, jag förstår inte tjusningen med det. Film hemma är awesome! Gör vad du vill, ät vad du vill, skratta eller gråt hur högt du vill, pausa och gå på toaletten! AWESOME.


015. Vilken är din favoritskådespelare?

Jag funderar lite på om det inte heter vem och inte vilken? Blir osäker men det låter mer rätt och jag har en kvinna som favorit, heter det skådespelerska då eller är det skådespelare ändå? Haha, vilka viktiga funderingar jag har va? ;)

Min favorit är Scarlett Johansson, hon är så bra i alla filmer jag sett med henne och så vacker också! Det finns en dramafilm med henne och John Travolta som heter A love song for Bobby Long som jag verkligen rekommenderar, en av mina favoriter. Sen har jag lite komedi-favoriter som; Seth Rogen, Will Ferell och Vince Vaughn. En film med någon av dem i är alltid rolig av de jag sett iallafall.


016. Om du fick leva i en film, vilken väljer du?

Jag väljer Stardust, älvalandet i ett gammalt storbritannien, kan det bli bättre än så? Underbar film.



017. Tipsa om vad du vill som har med film att göra.

Ja, jag har tipsat om Filmfenix förut, men det tåls att göra igen. Här hittar du recensioner av både filmer och spel, artiklar, tävlingar och annat roligt. Jag har själv skrivit några texter där som jag tipsat om tidigare under kategorin Filmfenix, kika gärna in! :)

 

018. Hiss och Diss - Filmer

Hiss

+ Filmer som utspelar sig i framtiden, funkar alltid. Exempel: The time machine, Det femte elementet och Impostor.

+ Animerade filmer, älskar dem. Exempel: Gnomeo och Julia, Dumma mig, Modig och Trubbel i sagoland.

+ Filmer med ett oväntat slut. 

Diss

- Filmer där folk gör bort sig gång på gång och det bara är jobbigt. Exempel: American pie filmerna.

- Filmer med ett slut där man måste fundera på vad som hände sen och det kommer ingen uppföljare.

- Filmer som är förutsägbara, man vet hela tiden vad som ska hända. Så tråkigt.


019. 5 filmer man inte får missa

Jag har en topp 10 lista på mina 10 bästa filmer någonsin hos Filmfenix som du hittar HÄR!

För er som inte orkar gå in där så listar jag 5 av dem här lite kort, men inne i listan står det lite mer så kika gärna in där:

1. Frailty, en bra thriller med ett bra slut. Precis som det ska vara.
2. Eden Lake, en film jag hat-älskar. Den är så hemsk och fastnar i huvudet flera veckor efter att man sett den.
3. The Devil´s Reject, så jävla grym! Full fart hela filmen igenom.
4. A love song for Bobby Long, en film där John Travolta spelar en annorlunda roll än han brukar. Enda dramafilmen jag verkligen tycker om.
5. K-pax. DU FÅR INTE MISSA DEN. Så är det bara. Bästa filmen jag någonsin sett!

Jaha, då var den här veckan i bloggutmaningen slut. Temat film var en favorit för mig. :) Hoppas ni fått något tips ni kunnat ha glädje av!

No comments:

Post a Comment