08 January, 2014

Vecka 2 - Barndomen

Bloggutmaning365 är skapad av Liie, kika in där och vad med du också! :)

008. Var det något du gillade som barn som räknades "höra till det andra könet"?

Javisst var det det. Jag var rädd för dockor så de gömde jag längst ner i min leklåda och lade alla andra leksaker över och hoppades på att de inte skulle ta sig upp på natten när de började leva, vilket jag var helt bombsäker på att de gjorde! Min storebror och hans kompis passade mig när jag var väldigt liten och då såg de filmen "Onda dockan" som har satt stora spår hos mig. Drömde mardrömmar tills jag var 12 och efter det någon gång om året. Än idag kan det hända att jag drömmer mardrömmar om den och jag tycker fortfarande att dockor är väldigt obehagliga.

Istället lekte jag med Turtles, det var mina absoluta favoriter och det var ju inte direkt något som klassades som tjejleksaker när jag var liten.

Min storebror hade även tennsoldater som han smälte och gjorde nya av, det tyckte jag med var väldigt roligt och spännande när jag fick vara med! :)


009. Om du fick chansen att gå tillbaka till att vara barn igen, skulle du ta den?

Svaret på dagens fråga blir ett bestämt NEJ.
Jag gillar att vara vuxen, ta eget ansvar, kunna bestämma själv och ha ett eget (eller ja, gemensamt med maken och barnen såklart, men ni fattar) hem, inte bara ett rum.

Det jag kan sakna är det där att inte ha några måsten som man har som vuxen, för allt sånt fixade ju mamma. Och att bli ompysslad när man var sjuk! Nu har man egna barn och de bryr sig inte om man är sjuk, haha, man ska minsann leka och busa och fixa mat till dem ändå. Livets cirkel liksom.

010. Tipsa om en lek du lekte som du tycker barn idag borde testa på också.

Den här var svår. Jag kan inte komma på någon specifik barnlek som vi lekte som barn. Vi var ute mycket mer än dagens barn, byggde kojor, spelade utebandy, hoppade hopprep. En lek jag jag vet att vi lekte mycket hette skyltdockan men jag minns inte hur den fungerade. Mitt tips blir helt enkelt att hitta på något UTE (om vädret tillåter såklart), sitt inte inne vid datorer, mobiltelefoner och surfplattor. Hoppa hopprep, hoppa hage, bygg en koja, ha snökrig eller vad som helst. :)

011. Hiss och Diss - Händelser från barndomen

Ni som läste inlägget om hur jag var som barn förstår nog direkt vad jag kommer dissa. Vad jag kommer hissa återstår att se, läs vidare så får du veta. :)


DISSAR:


- Mobbningen i lågstadiet. Det förstörde så mycket av min barndom och har satt djupa spår.

- Min pappas långa perioder av frånvaro.

HISSAR:


- All härlig syskonkärlek, speciellt när min lillasyster föddes. Många gånger "stal" jag henne från sin säng och tog med henne in till mig för att gosa och mamma blev helt förvånad och lite förskräckt när hon var borta, i början, sen fattade hon alltid att det var jag! Vi var 4 syskon som växte upp tillsammans, sex år mellan varje barn och det var alldeles lagom. Jag har alltid trivts med att vara en stor familj och önskar att jag själv får lust och ork till det en dag. Just nu känner jag att det är mycket med två barn, haha. Då har jag ändå inte Viktor på heltid!



012. 5 leksaker du tyckte extra mycket om som barn

1. Gosedjur. Hade mängder och hade de framme ända upp i tonåren, heeeela sängen var full med gosedjur så varje gång jag skulle bädda var det ett himla sjå att lägga upp alla.

2. Kinderägg figurer. Samlade på dem och hade ett helt hyllplan på. Sen tröttnade jag och lade undan dem och vet inte vars de tog vägen, lite synd, finns ju dem som samlar som kanske hade velat ha dem.

3. Pogs. Jag vet att jag hade sjukt många pogs och kunde sitta och pyssla med och sortera dem i timmar. Även där väldigt synd att jag inte har dem kvar, hade varit roligt att ge Viktor när han blir lite äldre.

4. Ishockeyspel. Vi hade ett sånt där ishockeyspel och jag älskade att spela det. Vi fick ett sånt utav min pappa förra året i julklapp och jag bara längtar tills Viktor blir större och kan spela det med mig. :)

5. Tamagotchi. Alla hade en tamagotchi och jag älskade att ta hand om min, än idag gillar jag tamagotchi och liknande och har en på mobiltelefonen, haha. 

Alla dessa grejer är från mellanstadiet, jag minns faktiskt inte en enda favoritleksak innan dess förutom de jag skrivit om förut, sånt jag gillade att leka med men jag minns ingen specifik favorit från den tiden.

1 comment:

  1. Den filmen har jag inte sett, men det räckte med att folk pratat om den så tyckte jag det var obehagligt :p

    ReplyDelete