17 March, 2014

Vecka 12 - Teknik

Bloggutmaning365 är skapad av Liie, kika in där och vad med du också! :)


076. Finns det någon teknisk pryl som de flesta andra har som du valt att inte äga?

Hmm.. inte just nu, men det dröjde väldigt länge innan jag skaffade en smartphone faktiskt.. jag vägrade och var så nöjd med min "vanliga" utan pekskärm eller någonting, hade t.o.m en sån med lucka som man fällde ihop. Det var när jag blev tillsammans med Krzysztof som jag blev sugen på en smartphone när jag började pilla med hans och märkte hur mycket man kunde göra på den. ;) Så sen hamnade jag i smartphoneträsket som alla andra. HTC kör jag på och trivs superbra med det än så länge.

Min tidigare telefon:


077. Vill du vara bland de första att testa ny teknik när den kommer ut?

Nej. Jag är inte särskilt intresserad av ny teknik och är oftast den sista personen i min vänskapskrets att testa ny teknik. Det dröjde väldigt länge tills jag ens skaffade mig en dvd-spelare som exempel. Hade en tjocktv med inbyggd VHS som jag var väldigt nöjd med. ;)

078. Vad tycker du om att barn så unga som 5 år har egna smartphones / surfplattor?

Jag tycker inte barn ska ha en egen smartphone eller surfplatta. En vanlig gammal mobiltelefon som man bara kan ringa och sms:a på kan jag haja eftersom man vill kunna få tag i sitt barn, men då kanske när de är 7-8 år eller något sånt. Jag förstår inte alls varför en 5-åring skulle behöva en smartphone? Min grabb är 3,5 och visst får han låna både smartphone och surfplatta för att spela spel men jag har regler för vad som gäller och hur länge han får spela. Annars kan han lätt sitta en hel dag med de där spelen och det vill jag inte. Barn måste leka också, röra på sig, busa. Jag tror att barn har lättare för att bli beroende än vuxna också och då är det viktigt att inte låta de sitta med en smartphone/surfplatta hela dagarna. 
Jag är inte överförtjust i att Viktor ofta sitter och spelar på surfplatta när jag hämtar honom på dagis t.ex det är väl helt onödigt att ha en surfplatta där? De har ju så mycket annat att leka med och det blir ju bara extra tjafs om vem som ska ha den, hur länge de suttit med den osv. Sen att de kallar det "jobba med ipaden" irriterar mig. De spelar, de jobbar inte! Även om det är pedagogiska spel så är det ändå ett spel! I ett veckobrev från dagis så stod de att de hade frågat barnen vad de hade uppskattat mest att göra i veckan och de flesta hade svarat att jobba med ipaden.. jag gillar det inte.


079. Om 50 år, vad för tekniska prylar tror du finns då?


Jag kan tänka mig att det mesta sker via teknik då.. på bara några år har ju smartphones tagit över det mesta man kan göra på datorn.. så om 50 år lär det ha hänt en hel del!  

Eller vad tror ni? :)



080. Länka en teknisk pryl du suktar efter just nu

Hmm.. är inte direkt något jag suktar efter just nu. Vi ska få hem en Samsung 46 tums SMART tv nu vilken dag som helst, så det är väl den jag suktar efter. ;) Vi ska ha den på avbetalning, vi har redan bredband hos dem så det blir smidigast och bäst. :)

Länken dit om du också är sugen på deras erbjudande hittar du HÄR!

Bilden blev lite skum men orkar inte kolla upp varför. ;)
 






081. Hiss och Diss - Teknik

Hiss

* Det är mycket som är bra hjälpmedel i vardagen, nästan allt jag använder är ju faktiskt tekniskt på något sätt.

* Tekniken utvecklas hela tiden, vilket gör att t.ex de hittar nya sätt att bota sjukdomar vilket ju är skitbra. 

Diss

- Det finns väldigt mycket onödiga tekniska prylar, jag fattar inte varför folk köper t.ex en nagellackstorkare? 

- Att tekniken har gjort oss människor mer osociala, de flesta sitter med mobiltelefonen/surfplatta/dator även när de fikar eller umgås.


082. 5 tekniska prylar du tycker är onödiga

1. Alla figurer, lampor m.m. som man sätter i USB-uttaget i datorn. Som den HÄR typ. Helt meningslöst! 

2. Självrörande mugg. Höjden av lathet?

3. Sockervaddsmaskin.  Varför?

4. Äggformare. Känns inte helt meningsfull. Ingen direkt teknisk pryl men ändå.

5. LED-blockljus med fjärrkontroll, jag tycker att de där ljusen är jättebra men att ha en fjärrkontroll till känns lite överdrivet.

No comments:

Post a Comment