17 March, 2014

Vecka 11 - Resor

Bloggutmaning365 är skapad av Liie, kika in där och vad med du också! :)

Nu ska det handla om resor och sånt. Mycket mer i min smak än den där förbannade melodifestivalen, hahahaha! :)

069. Brukar du köpa souvenirer?

Jag reser sällan och brukar faktiskt inte köpa souvenirer.. jag är ju också en sådan person som rensar väldigt mycket hemma, hela tiden så även om jag hade köpt souvenirer hade jag nog inte haft kvar dem idag ändå. 

Däremot så har jag en fin souvenir från Spanien som Viktor köpte åt mig när han var där med sin pappa sommaren 2012. Orkade inte gå och ta en bild på den men det är en liten skattkista med sköldpaddor uppe på locket, jag samlar ju på sköldpaddor! :) Den har sin plats ovanpå micron just nu.

070. Charter eller resa på egen hand?

Jag har aldrig provat på charter så kan inte direkt uttala mig om det. Tror dock att jag föredrar att resa på egen hand och helst till mindre platser utanför turistorterna, så mycket roligare och skulle tycka det var trist att bara sitta på ett hotell med pool och allt det där. Men visst, när barnen blir lite större och vi reser med dem så är ju det det ultimata! ;) När vi reser ensamma däremot blir det nog inte så. :)

071. Berätta om ett resemisstag
Åh! Jag skulle åka till Portugal till min pappa och hans sambo för många år sen nu, det var på julafton jag skulle åka. När jag kom med tåget till Köpenhamn så fanns det inget flyg till mig. Det hade blivit inställt! Detta var första gången jag reste på egen hand så förstå min panik jag fick. Inte kunde jag höra vad de där danskarna sade heller. Fick ringa pappa och han fick prata med dem, det som hade hänt var att de hade kontaktat alla som skulle med flyget och de hade åkt med ett tidigare flyg men de hade inte fått tag i pappa! Så där stod jag helt rådvill och visste inte vad som skulle hända. Jag fick åka ett annat flyg men det var många timmar tills det gick och skulle mellanlanda i Paris och där skulle jag bara vänta två timmar eller något sånt.

När jag kom till Paris så hittade jag inte vars jag skulle ta nästa flyg. Då var det så pass sent på kvällen så inga informationsluckor var öppna och alla VÄGRADE prata engelska. Usch för envisa fransmän. Av en ren slump gick jag ut och såg att det gick bussar till en annan del av flygplatsen, snacka om stor flygplats! Så jag gissade på en buss och det var rätt! Vilken jävla tur! Så hittade till mitt flyg precis i tid och kom fram till Portugal vid tolv på natten på julafton!

Kände mig så stolt att jag fixade det trots allt krångel och efter den händelsen är jag inte rädd för att resa ensam kan jag säga. :)


072. Om du bara fick välja ett resmål att besöka en vecka om året resten av livet, vilket blir det?

Jag har bara varit i Polen en gång och det var nu i vintras, vi firade jul där, men det skulle helt klart bli det resmål jag väljer.. och förmodligen kommer det bli så också att vi besöker Polen en vecka minst om året eftersom Krzysztofs syster och syskonbarn bor där. :) Underbart land! Kan bara tänka mig hur fint det är där på sommaren, hoppas vi kan åka dit nästa sommar, nu i sommar jobbar vi som attan både jag och maken, ingen semester för oss inte!

Lite bilder från vår Polen-resa i vintras som jag inte visat här på bloggen:






073. Tipsa om ett resmål du gärna skulle vilja besöka

Hmm.. jag har alltid velat besöka Jamaica men det är sinnessjukt dyrt att åka dit och sen betala för boende och mat och allt det där. Men visst ser det härligt ut?


074. Hiss och diss - Att resa

Hiss

* Det är så skönt att komma hemifrån när man väl är på plats
* Sol och värme gör mig glad
* Den goda maten som inte finns hemma

Diss

- Jag avskyr att inte ha ALLA mina saker hemifrån
- Jag känner mig aldrig riktigt ren när jag inte är hemma även om jag duschar varje dag
- Det är drygt och jobbigt med själva resan dit och hem


075. 5 onödiga saker du alltid tar med på resan

1. För mycket kläder, ändå känns det alltid som att jag inte har något att ta på mig. 
2. För många böcker, hinner sällan läsa något ändå. På sin höjd hinner jag läsa ut en av tre.
3. Laddare till mobiltelefonen, använder den ändå inte.
4. Smycken, glömmer alltid bort att jag har med mig dem ändå.
5. Huvudvärk.. får ALLTID huvudvärk när jag åker iväg.
 

No comments:

Post a Comment