16 May, 2013

Det där med vikten!

Det pratas väldigt mycket om det där med vikten efter man har fött barn och jag ser att många känner att de måste börja träna efter bara några veckor för att gå ner i vikt. Jag har väldigt svårt att förstå varför och det gör mig ledsen att så många verkar känna sig tvungna att gå ner direkt istället för att njuta av bebistiden. Kanske hade jag tänkt annorlunda om jag inte hade varit med om det jag varit?

När jag fick Viktor så hade jag en sambo som var väldigt kritiserande och rentav elak och redan en vecka efter förlossningen började tjata om att jag skulle gå ner i vikt, att det var konstigt att jag inte hade gått ner mer och så vidare. Jag mådde väldigt dåligt av det och inte var det lättare att gå ner i vikt av att höra sånt vareviga dag. Detta gjorde även att jag inte njöt fullt ut av Viktors första månader som jag kanske annars skulle ha gjort, det var ju redan jobbigt att amningen inte fungerade men det är en egen historia som jag inte ska sväva in i nu.

Efter lite mindre än ett år gjorde detta att vi separerade, för jag orkade helt enkelt inte mer. Blev psykiskt knäckt av det. Trivdes väldigt bra själv och när Viktor fyllde ett år hade jag gått ner alla gravid kilon, utan att träna, min före detta sambo sade då att det såg inte han och försökte även efter vi separerat att få mig att må dåligt, det funkade INTE. Ungefär där började jag träna med min fina vän Lindha och gick ner ytterligare kilon. Som minst vägde jag 60 kilo. Det var när jag bodde i Karlskrona.

Sen träffade jag Krzysztof! Som vanligt när man trivs så äter man gott och går upp massa kilon (jag iallafall, haha) och det var precis vad jag gjorde, gick upp till mina vanliga 70 kilo igen och sen blev jag gravid. Gick upp 20 kilo även under den här graviditeten, precis som med Viktor så 90 kilo vägde jag som mest. Nu vet jag inte vad jag väger och jag kunde inte bry mig mindre. Jag känner mig smal och snygg och min sambo tycker jag är jättefin och älskar mig hur jag än ser ut. DET ÄR VÄL HUVUDSAKEN? 

Jag vet att jag kommer gå ner alla kilon men I SINOM TID. Varför ska man stressa? Jag tycker inte man ska gå och tänka på de där extra kilona man bär på och fundera över det utan njuta av sitt barn den här första tiden som aldrig kommer igen!! Om jag inte har gått ner alla kilon när Vera fyller ett år kommer jag börja fundera på att träna. Inte en dag innan dess! 

Det har nu gått lite mer än en månad sen Vera föddes och jag får på mig ETT par av mina gamla jeans och idag fick jag på mig förlovningsringen igen, det är jag nöjd med. Bättre än så behöver det inte vara så här kort tid efter förlossningen.

Vad har ni för tankar kring detta?

2 comments:

  1. Nej, vikten tycker jag inte att man ska bry sig så mycket om precis efter en graviditet (om det kanske inte är så att man är så överviktig att man inte orkar göra något eller så men de där små extrakilona måste få ta sin tid). Däremot är det nog bra att komma ut och gå med vagnen, kanske göra lite magövningar för att stärka kroppen efter ett tag osv, men det där måste man få känna av SJÄLV vad man kan och orkar. Att få höra av en dum och oförstående sambo (eller andra) att man är tjock eller annat är det sista man behöver!! Mindre sånt och mer avlastning och pepp är mycket bättre! :)

    ReplyDelete
  2. bra att du trivs med dig själv! det är det viktigaste tycker jag, sen spelar antal kg så liten roll. bara man tycker om sig själv :).

    jag har typ fobi för att gå upp i vikt.. ställde mig på vågen hela tidne under graviditeten och fick panik när jag gick upp i vikt. gick upp totalt 9 eller 10 kg och en vecka efter charlie föddes var kilona borta. men nu vill jag gå ner i vikt och trivs inte med mig själv, så blir mkt promenader. men ja, samtidigt försöker jag njuta av all den tid man får med charlie :)

    kram

    ReplyDelete