21 April, 2017

Det här med demens!

Jag började arbeta med människor med demenssjukdom för över sex år sedan nu. Jag började på ett privat boende och gick sedan över till kommunen efter ett tag började jag jobba nätter och nu jobbar jag dag och kväll på en demensavdelning här i Smedby där jag bor. På denna tiden har jag lärt mig mycket om demens och det var första året inom yrket som jag började se starka tecken på att min mamma led av demens. Hon har frontallobsdemens och det är en av många olika demenssjukdomar. Folk tänker ofta att demens är en och samma sjukdom och inser nog inte hur många olika det finns och hur olika sjukdomen kan uttrycka sig.

Det är cirka ett år sen som jag blev medlem i Demensförbundet och du som är anhörig till någon med en demenssjukdom eller som arbetar med demenssjuka rekommenderar jag att bli medlem eller bara gå in på hemsidan och se hur mycket hjälp de kan ge. Deras hemsida hittar du HÄR.

Jag har fått mycket hjälp i mitt arbete av deras sortiment i deras butik som du hittar HÄR. Boken jag använt mig mest av är: Att handleda inom demensomsorgen en mycket bra bok om den jagstödjande metoden.

För dig som är anhörig till en människa med demens och som precis fått veta det eller har det svårt i vardagen med din nära så rekommenderar jag Anhörigboken som är ett mycket bra stöd och till stor hjälp när man inte vet så mycket om sjukdomen.

På hemsidan kan du läsa lite om de vanligaste demenssjukdomarna och hur de utvecklar sig. Där finns tips och råd om det mesta inom demens. Som anhörig, som ung anhörig eller som vårdpersonal. De har föreningar på många platser i landet och du kan enkelt bli medlem i din lokala förening. :)



Obs! Detta inlägg är sponsrat av Demensförbundet via Tourn


No comments:

Post a Comment